Zawód nauczyciela ma swoje blaski i cienie. Plusy i minusy. Czasem powoduje frustrację, ale równie często, o ile nie częściej, dużą satysfakcję.
Jakkolwiek by nie było, to właśnie w szkole większość czasu spędzają nasze dzieci. Co za tym idzie, to na jakiego nauczyciela trafią na swojej drodze, będzie je kształtować. Warto się wobec tego zastanowić:
Jakie cechy powinien posiadać nauczyciel dziecka z mutyzmem wybiórczym (i nie tylko)?
- EMPATIA – umiejętność wczucia się w sytuację dziecka i jego rodzica. Zwłaszcza w przypadku dziecka z MW jest to bardzo ważne. Zrozumienie tego, co dziecko czuje, że jest mu ciężko, że milczenie NIE JEST jego wyborem. Umiejętność zrozumienia rodzica, któremu najzwyczajniej, po ludzku może być ciężko;
- UMIEJĘTNOŚĆ PRZYZNANIA SIĘ DO NIEWIEDZY – przyznania się do tego, że się czegoś nie wie – przecież nikt nie jest alfą i omegą. Wiecie co najbardziej utkwiło mi w pamięci z mojego okresu szkolnego? Odpowiedź nauczyciela na zadane przez jednego z uczniów pytanie: „Nie wiem, ale razem się tego dowiemy”. Duży szacunek. Nie każdy potrafi powiedzieć, że czegoś nie wie. Pokora jest cnotą. Nauczyciel nie musi „na dzień dobry” być światowej klasy specjalistą od MW. Musi jednak chcieć tą wiedzę uzupełnić;
- CIERPLIWOŚĆ – nie zrażanie się niepowodzeniami. W przypadku terapii MW ważne są małe kroki. Czasem trzeba się cofnąć, zwolnić, zmodyfikować działania. To, że za pierwszym razem dziecko nie zacznie mówić pełnym głosem i swobodnie wcale nie oznacza, że jest się beznadziejnym nauczycielem. Po prostu należy uzbroić się w cierpliwość i nie poddawać się;
- OTWARTOŚĆ I SZCZEROŚĆ – relacja między nauczycielem – rodzicem – specjalistą jest bardzo ważna. Tylko w przypadku, jeżeli będzie między nami pełne współdziałanie, jesteśmy w stanie pracować na sukcesy. W przypadku, kiedy nauczyciel będzie udawał, że coś robi, rodzic będzie okłamywał sam siebie, że są efekty, a specjalista będzie pełen frustracji i nie będzie między nimi rzetelnej wymiany informacji, wówczas z pewnością dziecku to nie pomoże. A lęk jak był, tak będzie;
- STAWIANIE WYZWAŃ – bez wyzwań nie ma zmiany. Stwarzanie odpowiednich okazji do rozwoju i przezwyciężania lęku jest niezbędne, żeby go pokonać;
- ELASTYCZNOŚĆ I KREATYWNOŚĆ – czasem trzeba się nieźle pogimnastykować, aby zainteresować uczniów jakimś tematem i przekazać im maksimum wiedzy. Również w przypadku pracy z dzieckiem z MW trzeba odpowiednio dopasować się do aktualnych możliwości dziecka;
- SAMOŚWIADOMOŚĆ – dobry nauczyciel wie po co znalazł się w miejscu, w którym aktualnie jest. Nie jest w pracy za karę. Ma pełną świadomość tego, że to od niego zależy rozwój uczniów, a w przypadku dziecka z mutyzmem wybiórczym także pokonanie przez nie lęku.
- ZAANGAŻOWANIE – chęć pomocy, czasem po prostu odrobina dobrej woli. Nie zostawianie rodzica samego z trudnością dziecka;
- WSPÓŁPRACA – umiejętność nawiązania relacji nie tylko z dzieckiem, ale również z jego rodzicami oraz innymi specjalistami prowadzącymi dziecko. Wspólne opracowywanie i realizowanie planu działania;
- AUTENTYCZNOŚĆ – bo bycie nie-idealnym jest OK. Naprawdę
KF, psycholog