METODA 5 SEKUND

Metodę pięciu sekund stosujemy w sytuacjach spontanicznych, kiedy osoba, z którą dziecko nie rozmawia, zadaje dziecku pytanie.

5 sekund jest po to, aby uniknąć odpowiadania za dziecko oraz, aby nie wywoływać u dziecka poczucia dyskomfortu związanego z tym, że nie jest w stanie odpowiedzieć. 

5 sekund, to minimalny czas potrzebny na to, aby dziecko było w stanie zebrać się w sobie na odpowiedź. Czekanie dłużej niż 10 sekund powoduje, że rośnie dyskomfort, który może spowodować nasilenie lęku dziecka.

5 sekund, to liczenie w myślach 121,122,123,124,125.

Jak stosować metodę 5 sekund?

Kiedy ktoś zadaje dziecku pytanie:

    1. Odczekaj pięć pełnych sekund (powoli policz do pięciu). Jeśli dziecko potakuje lub kręci głową na „tak” lub na „nie” – to dobrze. Dodaj od siebie komentarz, by podtrzymać rozmowę, na przykład: „Tak, rzeczywiście byliśmy tu w zeszłym tygodniu, prawda?”. W przypadku innego rodzaju pytań dziecku zapewne będzie łatwiej odpowiedzieć, jeśli nie będziesz na nie patrzeć. Daj dłoniom zajęcie i pobaw się czymś, co masz pod ręką, jeśli to ci pomoże! 

    2. Gdy dziecko nie odpowiada, porozmawiaj z nim na osobności:
      • spokojnie powtórz pytanie lub
      • zamień je na opcje do wyboru „X czy Y?” lub
      • sparafrazuj je tak, by dziecko musiało odpowiedzieć jedynie „tak” lub „nie”, ewentualnie przytaknąć lub pokręcić głową. 

      1. Odczekaj pięć pełnych sekund. Zwróć się twarzą do dziecka, tak by nie mogło szeptać ci do ucha. Jeśli dziecko odpowiada lub gestykuluje, uśmiechnij się i dodaj komentarz, by podtrzymać rozmowę. Uznanie dla tego wielkiego osiągnięcia odłóż do czasu, aż zostaniesz sam na sam z dzieckiem. Ono nie chce zwracać uwagi otoczenia na fakt, że przemówiło w miejscu publicznym. 

      2. Jeśli nie ma odpowiedzi, kontynuuj rozmowę bez niej, na przykład:
        • powiedz do dziecka: „Zastanowimy się nad tym, prawda?” lub „Powiesz mi później”
        • zadaj pytanie rozmówcy, by odwrócić uwagę od dziecka
        • zmień temat
        • pożegnaj się


POCZEKAJ-POWTÓRZ/SPARAFRAZUJ-POCZEKAJ-ZMIEŃ TEMAT”

Przykład:
Ktoś pyta dziecko: “Skąd wracacie Jasiek?”, dziecko nie odpowiada; rodzic “Wracamy z przedszkola, prawda?”, dziecko nie odpowiada ani werbalni, ani niewerbalnie, rodzic zmienia temat nie udzielając za dziecko odpowiedzi, np. “A dokąd Ty idziesz?”.

opracowanie na podstawie: “Mutyzm wybiórczy. Kompendium wiedzy” M. Johnson, A. Wintgens

Plik do pobrania:
👉  METODA 5 SEKUND